• OMX Baltic−0,19%298,97
  • OMX Riga0,07%891,39
  • OMX Tallinn−0,28%2 055,59
  • OMX Vilnius−0,01%1 206,2
  • S&P 500−0,18%6 286,1
  • DOW 30−0,55%44 240,49
  • Nasdaq −0,18%20 847,03
  • FTSE 1000,22%8 992,12
  • Nikkei 225−0,21%39 819,11
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,35
  • OMX Baltic−0,19%298,97
  • OMX Riga0,07%891,39
  • OMX Tallinn−0,28%2 055,59
  • OMX Vilnius−0,01%1 206,2
  • S&P 500−0,18%6 286,1
  • DOW 30−0,55%44 240,49
  • Nasdaq −0,18%20 847,03
  • FTSE 1000,22%8 992,12
  • Nikkei 225−0,21%39 819,11
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,35
  • 24.05.16, 07:45
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Valitsus peletas kütuseraha Lätti

Valitsus jättis kütuseaktsiisi tõstmise otsustamise ajal arvestamata transpordiettevõtjate hoiatused ja riskib nüüd ohuga, et kütuseaktsiisi laekumine jääb edaspidi oodatust madalamaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas. See võib tingida vajaduse hakata otsima uusi katteallikaid.
Juhtkiri.
  • Juhtkiri.
  • Foto: Anti Veermaa
Pühapäeval kirjutas Äripäev, et transpordiettevõtjad tangivad kütust väljaspool Eestit, sest ei näe pärast aktsiisitõusu konkurentsis püsimiseks teist võimalust.
Kui valitsus otsustas tõsta kütuseaktsiisi ja avalikkus sai sellest teada, sai koalitsioon mõneti tänamatut kriitikat. Eraisikust üksiktarbijad nägid kütuseaktsiisi tõusu suurust ja pelgasid selle mõju kütuse lõpphinnale. Sisuliselt tähendas see aga mõne sendi võrra kallimat bensiini või diislit, mis tegelikult tarbimisharjumusi ei muutnud. Üksiktarbija jaoks võinuks aktsiisitõus samahästi jääda toimumata. Küll aga mõjus olukord kehvemalt transpordiettevõtjatele.
Ettevõtjal suurem kulu

Artikkel jätkub pärast reklaami

Autovedajad, kes erinevalt tavainimesest üritavad oma masinaid hoida võimalikult kaua ja võimalikult suurte kaubamahtudega rakkes, peavad arvestama märksa suurema kütusekogusega. See tähendab kokkuvõttes ka suuremaid igapäevaseid kulusid, rääkimata kuu või aasta lõikes.Mullu kevadel hoiatasid autovedajad, et kütuseaktsiisi tõusu jõustumisel hakkavad ettevõtjad otsima soodsamaid tankimisvõimalusi naaberriikides. Praegu näitab mitu märki, et vähemalt ettevõtjat lööb kütuseaktsiis valusalt.
Enne 1. veebruaril kehtima hakanud aktsiisitõusu oli märgata kütuseaktsiisi laekumise suurenemist (+127%), mis tõenäoliselt viitab varude kogumisele. See on esimene märk. Märtsis (–44%) ja aprillis (–20%) jäi maksulaekumine oodatult madalamaks, mistõttu peavad järgnevad kuud selgitama, kas aktsiisilaekumine tõuseb taas tavapärasele tasemele või mitte. Oht, et maksulaekumine jääbki väiksemaks, on täiesti olemas.
Aktsiisiraha naabritele
Kui transpordiettevõtjatelt küsiti tankimiseelistuste kohta, siis uuringust selgus, et 49% vastajatest tangib juba kütust välismaal ja 36% on seda kaalunud. See on teine vihje, et sellise stsenaariumi jätkumisel võib aktsiisilaekumine jääda oodatust madalamaks. Selle raha saavad endale naaberriigid, kuid Eesti peab katma ikkagi transportijatega seotud kulud nagu näiteks teede korrashoid. Samas see on veel vaid võimalik stsenaarium, sest tegelikkuses võib juhtuda ka teisiti, et väiksema tasujate arvu juures saadakse ikkagi eesmärk täidetud.
Aktsiisitõus nõuab ettevõtjalt kohanemist ning praegu suudab mitu rahvusvahelist ettevõtjat seda teha suurema vaevata, kuna odavamad võimalused jäävad sisuliselt tee peale. See on valitsusele kindlasti mõttekoht, kuidas tuleks järgmisel korral arvesse võtta rohkem stsenaariumeid, mis hakkavad nii kergekäeliselt mõjutama maksulaekumist. Toimetus ei soovita praeguseid määrasid kindlasti langetada, sest see kõigutaks valitsuse usaldusväärsust ja võimet pikaajalisi plaane seada veelgi suurema küsimärgi alla.
Küll aga saab valitsus teha juba praegu midagi, mis painab ettevõtjat. Pea kõik küsitluses osalenud tippjuhid tahavad aktsiisiraha kasutamise kohta läbipaistvust. Seega on võimalus näidata, kuidas ja miks aitab suurem kütuseaktsiis teha ettevõtja elu paremaks.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    1 k 29 p 13 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele